Welcome to India! - Reisverslag uit Ahmedabad, India van Susanne de Zwart - WaarBenJij.nu Welcome to India! - Reisverslag uit Ahmedabad, India van Susanne de Zwart - WaarBenJij.nu

Welcome to India!

Door: suusisinindia

Blijf op de hoogte en volg Susanne

23 December 2011 | India, Ahmedabad

Ja, een internetcafe gevonden! De a op het toetsenbord heeft zn eigen wil dus verageef me de! extra letters die in dit verhaal staan maar het werkt! Ben pas een paar dagen hier maar al zo veel meegemaakt, neem even de tijd zou ik zeggen.

Ah waar te beginnen? Eerst maar even de situatie zoals ik nu hier zit te typen. Ik heb een halve vierkante meter ter abeschikking waar zowel ik, mijn tas als een oversized computer op passen, beetje krap dus, aan mijn voeten een vrouwtaje in sari op haar hurken die de vloer onder mn voeten dweilt en als achtergraond muziek de constante claxonopera van de straat en de eigenaar van dit tentje deed net ook even mee toen hij zijn allah-fm radio aanzette, ben hem dankbaar dat deze uit is nu. Zoals iedereen hier was de eigenaar tarouwens om 10.30u hier terwijl het om 10u open ging.Ik had al gearekend op een kwartier te laat, maar het was dus een half uur. Het is hier 4,5 uur later dan in Nederland, maar eigenlijk is het dus 5 uur, haha.

Buiten is het lekker weer, beetje zoals bij ons in de zomer, ongeveer 25 graden (denk ik). Verschil is dat het hier enorm stoffig is. Zonnebrand heb je amper nodig want de smog en het stof zorgen wel dat je huid beschermd is. Alles is zand, en dan schijnt het nu nog mee te vallen, in de zomer, vlak voor de moeson is het nog erger blijkbaar. De straat is een grote dierentuin, inderdaad overal koeien, maar ook erg veel honden, waarvan het grootste deel te zielig is om aan te zien, zo verwaarloosd.

Mijn vluchten gingen goed!Ik zat zowel op de vlucht van londen naar delhi als van delhi naar Abad langs een Indier die heel behulpzaam was. De eerste, een britse vrouw maar wel met Indisch uiterlijk, heeft me gewezen op de beste Hindi films en me geholpen mijn India-entree formulier in te vullen. Eerste had betrekking op het touchscreen dat iedere reiziger had en waarop je films, muziek en spelletjes uit kon kiezen. Tweede ging over een formulier waarop je in moest vullen met welke vlucht je in India gekomen was, wat je paspoortnummer en visumnummer waren enz. Een computerbackup dus, want alle info die ik op dat blaadje in moest vullen zal de vliegtuigmaatschappij ook vast wel hebben gehad, maargoed.
Op de binnenlandse vlucht zat ik naast een Indier die me bij aankomst aan roepies en een taxi naar mijn hotel heeft geholpen, erg handig. Het "hoe-kom-ik-aan-roepies-op-het-vliegveld-verhaal" is trouwens ook wel even de moeite waard. Je loopt naar buiten naar een gebouwtje zo groot als een bushokje waar twee bewakers voorstaan. Je laat zien dat je blank bent en ze laten je bij de deur. Je gebruikt je pinpas op de hotelmanier om binnen te komen en dan kun je dus bij de pinautomaat die binnen staat. In de stad gaat het gelukkig allemaal iets minder beveiligd :P
Geen problemen gehad op de heenreis dus, maar wel een abeetje angstzweet bij mijn tocht van de landing in delhi naar de departure-gate voor de binnenlandse vlucht richating ahmedabad. Ik had 2,5 uur de tijd en heb er meer dan 2 uur over gedaan! Respectievelijk 1 u en 55 min in de rij staan en 5 min door delhi airport rennen (hoe goed georganiseerd, ze hebben 1 lift - want de trap is voor personeel - voor alle reizigers die van arrivals naar departures moeten :P). Maar alles is goed gekomen hoor. Nu ben ik in India, heb een outfit aan die ik thuis als pyama zou gebruiken maar die hier heel normaal is en lekker luchtig, heb mijn portemonnee vol met monopolygeld dat amper iets waard is en wordt hier behandeld als een BI'er (Bekende Indier) aangezien ik in deze miljoenenstad een van de weinigen blanken ben. Echt IEDEREEN kijkt je an op straat, hoe ik me ook inpak in mijn hoofddoek, ik blijf een attractie. Een keer viel er zelfs letterlijk iemands mond open, haha.

Ik verblijf (na mijn eerste nacht in een hotel) nu al in de "buitenlandsbungalow" van CEPT University waar ik gister mijn twee huisgenootjes heb ontmoet (Kaithlin uit Amerika en Amelie uit Duitsland). Helaas zijn zij dit weekend naar Jodpur om daar de kerst te vieren. Ze hadden een extra ticket, maar het leek mij (en ook hun achteraf) niet zo handig om gelijk vol in India te stappen. Ik heb evengoed een behoorlijke cultuurshock opgelopen namelijk. Zo veel boeken/films/verhalen over India tot me genomen en nog die shock. Het is niet te omschrijven, je moet het meemaken. In ieder geval. Ik blijf dus met kerst in Ahmedabad en doe een beetje rustig aan. Heb al diverse pogingen ondernomen de stad te verkennen waarbij ik al twee keer in het oude centrum ben geweest en nog steeds het grote fort en de grote moskee niet heb gevonden, kun je nagaan. Heb trouwens nog geen foto's gemaakt, sorry! Maar ik loop liever door op straat vanwege de eerder genoemde reden dat iedereen je aanstaart en zodra je ook maar aanstalten maakt tot twijfel waar je naartoe wil komt iedereen gelijk op je af. Het is een beetje overweldigend allemaal, dus de fotos komen nog wel...

Contact leggen met Nederland gaat nog niet zo handig. Je hebt hier namelijk een vast adres nodig als bewijs dat je in India woont voordat je een SIMkaart aan kunt schaffen. Heb het in 5 winkels geprobeert (ik dacht, eentje moet er toch wel zo corrupt zijn me er toach een te verkopen) maar het is niet gelukt. Maandag komen mijn twee huisgenootjes terug en zij gaan me helpen alles te regelen. Ik kan op CEPT namelijk een bewijs van verblijf aanvragen (waar ik nu woon is tijdelijk btw) en moet nog naar de ambassade om me te registreren. Aangezien ik 100 pasfotos en 100 kopieen van mn visum en paspoort nodig heb en niet eens kan kopieren wacht ik even tot maandag...
Internet is hetzelfde verhaal. Moet eerst de papieren rompslomp afhandelen voordat ik zelf internet heb.Het blijft voorlopig even een internetcafe dus. Zodra ik internet en/of een mobiel nummer heb laat ik het weten! Dan kan er ook geskyped worden, lieve ouders ;)
Vandaag komt aoverigens ook de andere jongen van mijn studie aan in Ahmedabad, het plan is om samen de kerst te vieren.

Pfjoew, kan nog zo veel meer vertellen maar vindt het wel even genoeg tot zover. Zoals gezegd is het hier 4,5 uur later dan in Nederland, ga dus ook een beetje eerder 2012 in dan jullie :P

Ik wens iedereen alvast een hele fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar! (en blijf reacties plaatsen, superleuk om jullie berichtjes te lezen ;) )

  • 23 December 2011 - 07:27

    Loes:

    Hey Susanne,

    Soh, dat is inderdaad al een hele belevenis, zo de eerste paar dagen! Kan me voorstellen dat het een hele shock voor je is!

    Voor jou ook fijne kerstdagen al zal je ons geweldige kerstspel en de tweede kerstdagparty vast wel missen als je daar zit weg te kwijnen bij 25 graden :P!

    Groetjes Loes

  • 23 December 2011 - 10:39

    Bob Koster:

    hey suus,

    India is echt niks veranderd in de afgelopen drie jaar als ik het zo hoor. hopelijk hou/ga je er net zo van houden als ik doe.

    veel plezier en fijne feestdagen.

  • 23 December 2011 - 11:09

    Carlien:

    Oooh wat herkenbaar allemaal! Super tof! Ik wens je een hele mooie tijd toe op CEPT! Doe alle docenten de groetjes van mij! En geniet van de kerst en O&N in de zon!!

  • 23 December 2011 - 11:16

    Lavita:

    Wat een avonturen al zo op die eerste dagen! Fijn te horen dat alles goed gaat en dat het daar zo'n heerlijk weer is. Kijk overigens toch maar een beetje uit zonder zonnebrand, want een rood persoon vinden ze daar vast nog interessanter dan een blank persoon!
    Voel je je trouwens al een beetje miljonair met al dat geld op zak? Jammer dat je niet mee bent naar Jodhpur (moet je wel nog een keer bezoeken hoor), maar ik snap de overweging wel. Genoeg cultuurshock in een week lijkt me. Al een beetje gewend aan de geur of valt dat in Ahmedabad wel mee?
    Ik wens je vanaf hier in ieder geval al een fijne kerst en goede jaarwisseling! Dat je komend jaar maar heel veel mooie avonturen mag beleven in India! We gaan je missen op de tweede kerstdagparty in de Reinder, maar we drinken wel een drankje op je!
    X

  • 23 December 2011 - 11:25

    Danielle:

    Hee suusinindia.
    Fijn dat je reis goed is gegaan. Je zult idd nog wel midden in je cultuurshock zitten maar zo te lezen ga je t prima redden daar. Hele fijne kerstdagen.. het zal iets anders zijn dan normaal maar geniet ervan!
    Gr danielle

    P.s loes: je houdt de traditie goed in ere door als eerste te reageren op de berichtjes haha

  • 23 December 2011 - 11:47

    Karin Smorenburg:

    Hee suus,

    Wat leuk om te lezen! En superfijn dat het vligen allemaal goed ging en dat mensen daar zo behulpzaam waren, das altijd fijn. Ik kan me de cultuurshock zo goed voorstellen, daar kun je je niet op voorbereiden inderdaad. Fijne kerstdagen, al weet ik niet echt wat dat uberhaupt betekent in India, en succes met acclamatiseren. Geniete er in ieder geval van!

    Liefs,
    Karin

  • 23 December 2011 - 12:02

    Roy Smits:

    Hee Susanne,
    Ik heb je verhaal net hierin de trein gelezen(deze treinreis vind ik al overweldigend), en heb me aardig vermaakt. Mooi dat je in die paar dagen al zo veel me kunt maken he, haha!
    Ik wens je succes en veel plezier, en ik probeer je verhalen bij te houden!
    Fijne kerst!
    X Roy

  • 23 December 2011 - 13:31

    Truus En Jan:

    Hoi Susanne, het is fijn te lezen dat je goed bent aangekomen en het lekker warm is. Hier is het nu half 3 en het regent het is een donkere dag en 9 graden.
    Fijne kerstdagen en een spetterend 2012 toegewenst.
    Groetjes ome Jan en tante Truus

  • 23 December 2011 - 14:05

    Karlijn:

    Wauw Susanne, wat een hele belevenis zeg! We zijn blij dat je veilig bent aangekomen in India. Het maakt me toch wel jaloers hoor, dat het daar zo'n lekker weer is, terwijl ik hier vandaag nog door de regen en harde wind heb moeten fietsen :(. Maar het is je zeker gegund! Alvast een fijne Kerst toegewenst!
    Kus, Karlijn

  • 23 December 2011 - 16:15

    Kim:

    Wat leuk om wat van je te horen! En fijn dat de reis goed is gegaan.
    Yeah, ik kan wel zeggen dat ik (regelmatig) op de foto sta met de blanke bi-er! Haha ;)
    Ik wens jullie samen een heel fijne en bijzondere kerst!
    xx

  • 23 December 2011 - 18:26

    Ruud:

    Heey Zus,

    Super gaaf allemaal!
    Fijn dat het allemaal zo goed gaat.
    Al een beetje over je cultuurshock heen gekomen?

    Wij hebben dit jaar helaas geen witte kerst, alleen regen :(

    Bedankt voor de felicitatie!
    Veel plezier nog verder

    groetjes,
    Ruud

  • 23 December 2011 - 18:43

    Paoteke:

    Hoi Susanne,

    Hier een berichtje uit het regenachtige Budel. We hebben gelezen dat alles goed is verlopen en veilig op je plaatsje aangekomen bent. Vraagje: toen die Indiër je hielp met de taxi en de roepies,
    had je zeker van tevoren het advies van Tante Miekie opgevolgd. (al je charmes gebruiken) Aan het tempo daar zul je wel moeten wennen, hier is alles hectisch en daar slow slow. Och dat kan ook wel eens niet verkeerd zijn. En qua temperatuur is het wel fijn dat ze het rustig aan doen anders krijg je het nog warmer.

    Lieve Suus wij wensen je een fijne kerst samen met je studiegenoot en een super gezond 2012.

    We kijken nu alweer uit naar je volgend verslag. Doe het rustig aan hoor overhaast je niet.

    Lieve groeten en een dikke x van Ome Jan en mij.
    HOUDOE!!!!

  • 23 December 2011 - 20:10

    Paoteke:

    Hoi Susanne!

    Met de hectic hier bedoel ik dat in Nederland alle afspraken moeten worden nagekomen en dat dit in India waarschijnlijk niet het geval zal zijn. Dus aan het tempo van de Indiër zul je moeten wennen, ook aan het getoeter van de auto's, het blaffen van de honden en het geloei van de koeien. Maar ik ben er van overtuigd dat dat wel zal lukken.

    Inmiddels is het hier alweer 21.00uur, voor jou dus nacht en lig je al op een oor, maar morgenvroeg zul je dit wel lezen. Dus... GOEDE MORGEN SUSANNE
    en tot de volgende.

    xx Paoteke


  • 23 December 2011 - 20:10

    Paoteke:

    Hoi Susanne!

    Met de hectic hier bedoel ik dat in Nederland alle afspraken moeten worden nagekomen en dat dit in India waarschijnlijk niet het geval zal zijn. Dus aan het tempo van de Indiër zul je moeten wennen, ook aan het getoeter van de auto's, het blaffen van de honden en het geloei van de koeien. Maar ik ben er van overtuigd dat dat wel zal lukken.

    Inmiddels is het hier alweer 21.00uur, voor jou dus nacht en lig je al op een oor, maar morgenvroeg zul je dit wel lezen. Dus... GOEDE MORGEN SUSANNE
    en tot de volgende.

    xx Paoteke


  • 23 December 2011 - 20:16

    Paoteke:

    Ha!

    Kom ik er net achter dat het vorige bericht 2x verzonden is. Was niet de bedoeling 1x is genoeg toch!!?? Maar ja leeftijd in acht genomen mag er wel eens wat fout gaan.

    xx Doei!!!

  • 24 December 2011 - 07:25

    Sylvia:

    Heey Susanne,

    Goedemorgen, nouja voor jou al middag! Leuk om te lezen dat alles goed gaat, Hopelijk krijg je, je mobiel en internet snel geregeld.

    Ik wens jou ook fijne feestdagen, en veel plezier in India het nieuwe jaar!
    Tot snel weer!

    Groetjes Sylvia

  • 24 December 2011 - 07:25

    Sylvia:

    Heey Susanne,

    Goedemorgen, nouja voor jou al middag! Leuk om te lezen dat alles goed gaat, Hopelijk krijg je, je mobiel en internet snel geregeld.

    Ik wens jou ook fijne feestdagen, en veel plezier in India het nieuwe jaar!
    Tot snel weer!

    Groetjes Sylvia

  • 24 December 2011 - 07:26

    Sylvia:

    Oeps 1x klikken was genoeg...

  • 25 December 2011 - 09:28

    Tante Miekie:

    Hallo globetrotter.

    Wat een verslag het lijkt wel of ik een verslag van je vader lees.Dezelfde humor en woordspelingen. Nooit geweten dat je daar zoveel op lijkt.Prachtig!! Als je zo blijft schrijven ga ik voortaan iedere dag kijken of je gemaild hebt. Volgens mij zit Saskia Noort in India en niet de Suus die ik ken.Dat het hier kaat- naat -en sjuuverechtig is heb je al van iedereen gehoord dus ik bekijk het van de zonnige kant vanuit de zonnebank.Positief blijven denken nietwaar.Bij menigeen liggen de kalkoenen nu te sudderen zodat ze straks met de benen omhoog op tafel kunnen prijken en tot overmaat van ramp krijgen ze dan ook nog 2 van die witte koksmutsjes op hun poten gestoken.Zalig kerstfeest lieve schat!!.
    Inmiddels heb ik de hapjes en tapjes ook al klaar dan kunnen we straks meteen aanvallen we doen onze maaskantjes pakjes aan dat zit heerlijk.Stel je voor dat alles gaat knellen.Zo nu heb ik genoeg knauwel verkocht .Susan ik wens je fijne dagen en een Curry goed jaar.Verzamel wel wat goeie recepten kunnen we die van de zomer uit proberen. Dikke vette kus .
    Tante Miekie


  • 25 December 2011 - 09:33

    Ger, Annelies En Tim:

    Fijn om te horen dat je goed aan bent gekomen. We kunnen ons er wel een beetje bij voorstellen dat dit land ondanks je voorbereidingen een cultuurshock teweeg heeft gebracht.
    Kun je wel zien dat hier in Nederland ondanks de bureaucratie alles veel sneller geregeld gaat. Zo te horen red jij het wel daar in het verre India.
    We willen jou een hele fijne kerst toewensen in het zonnige Ahmedad en een gelukkig nieuwjaar!!!
    Groeten uit Ospel, Ger, Annelies en Tim.

  • 26 December 2011 - 07:05

    San:

    hoi suus,

    wow wat een verhaal ik hing aan je lippen. Heel veel groetjes en een fijne kerst toegewenst uit dorplein. hen san mikki deni jimi en ches 't ga je goed!!!

  • 26 December 2011 - 13:51

    Susanne:

    So hee, ben bijna net zo lang bezig met het lezen van de reacties als jullie met het lezen van mijn verhaal wed ik, haha. Bedankt voor de leuke berichtjes allemaal!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Ik ga weer terug! Ditmaal niet als student, maar als "project manager", ahum. Voor (om te beginnen) verruil ik Delft weer 6 maanden voor Ahmedabad om daar te gaan werken in een architecten/databureau. Aangezien het me de vorige keer goed bevallen was mijn belevingen op deze manier met jullie te delen, ga ik in Part II een nieuwe poging wagen!

Actief sinds 30 Nov. 2011
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 24238

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2014 - 14 Maart 2015

Incredible India Part II

20 December 2011 - 20 Juni 2012

Incredible India

Landen bezocht: