Beestenboel - Reisverslag uit Ahmedabad, India van Susanne de Zwart - WaarBenJij.nu Beestenboel - Reisverslag uit Ahmedabad, India van Susanne de Zwart - WaarBenJij.nu

Beestenboel

Door: suusisinindia

Blijf op de hoogte en volg Susanne

18 Februari 2012 | India, Ahmedabad

Vrije zaterdag, net het hele huis een flinke voorjaarsschoonmaak gegeven (of winterschoonmaak, al voelt het niet zo) na het "housewarmingsfeestje" van gisteravond. Moest nog steeds gebeuren aangezien er telkens een of meerdere huisgenoten niet aanwezig waren.
Dit keer weer niet, maargoed dan maar met wat minder mensen.

De laatste weken niet buiten de stad geweest maar me beziggehouden rondom universiteit en in de oude stad. De documentatie van het huis gaat een beetje langzaam, dat wel, maar laatst hadden we een ladder geregeld om alle onbereikbare plekjes op te meten. We eindigden op het dak, dat natuurlijk ook gemeten moest worden en waar ik de meetwerkzaamheden maar aan mijn klasgenootjes over heb gelaten aangezien zij qua lengte en omtrek (en dus gewicht) op wat lagere hoeveelheden uitkomen en het dak slechts bestond uit geroeste golfplaten die lichtelijk protesteerden onder onze voetstappen.

Voor een ander vak zijn we weer met een ladder op pad gegaan, dit keer om boven op een oude poort van de voormalige stadswal te klimmen. Dit monument van 8 meter massieve steen moest ook gedocumenteerd worden om vervolgens een rapport te schrijven over hoe men deze het beste kan conserveren.
Maar ik als meisje mocht natuurlijk niet de "gevaarlijke" ladder op. Ja verschil tussen geslacht is nog steeds erg bepalend hier. Jammer, wilde ook wel naar boven..

Tot slot nog een laatste vak waarbij we in de auto van de docent de stad hebben doorkruist om monumenten te bekijken. Een stuk interessanter dan een lezing, dat zeker, en een hele mooie tempel bezocht (ook dit keer weer tot op het dak) zie foto's. Geen foto van de tempel zelf, dat is verboden, maar de architectuur eromheen is ook zeer de moeite waard.

Dan de reden voor de titel dan dit verhaal. Het eerste beestje, wat later beestjeS, in meervoud, bleken te zijn, was de muis. S nachts werd ik wakker van het kraken van een plastic zak en daar zat ie dan, ofja, voor even dan, want zij was ook zo weer weg. Waarom ik zo zeker was dat het een zij was, vertel ik zo, maar je voelt m waarschijnlijk al aankomen...
De volgende avond met drie mensen een echte mousehunt ondernomen in de keuken waarbij we eindigden op onze knieen voor de koelkast en met bezem in de aanslag om het beruchte diertje weg te krijgen. Niet gelukt natuurlijk. Die nacht heeft mevrouw muis drie uur lang aan mijn deur staan krabben omdat ze heel graag mijn kamer in wilde. De volgende dag kreeg mijn huisgenootje een sms van een vriendin van haar, die haar was bij ons had laten liggen in de tijd dat ze samen met mijn huisgenootje naar Sri Lanka was.
Toen ze thuis de was uit de zak haalde vond ze daar de reden waarom de muis zo graag naar binnen wilde... juist, een nest vol jonkies. Ben blij dat het niet mijn waszak was. Sindsdien niets meer van Muis vernomen dus we zijn weer veilig.

Een ander nestje bestond uit puppies. Straathondpuppies, dat wel, maar de kleine broertjes en zusjes van de hond van onze bovenburen, dus de buurkinderen kwamen ze aan ons laten zien... zo lief... 5 stuks, roze neusjes... ah... Jammer alleen dat ze straks waarschijnlijk net zo hard blaffen als hun grote broer midden in de nacht.

Derde beestje: het aapje dat mij laatst op een morgen op het hek zat op te wachten, foto van mijn nieuwe huisdiertje staat hieronder.

Nog meer dieren, maar dit keer niet in een nestje maar op mn bord. Heb laatst mn eerste steak in India gehad. Een feestje waarop drie Duitse meisjes hadden gekookt, heerlijk westers gegeten: steak dus, en groenten in Hollandse jus, waarvan ik normaal niet houdt, maar nu was het wel welkom. En een aardappel-anders-schotel. Mjammjammjam.
Erg lekker voor de afwisseling, maar ik hou het liever nog een paar maanden vol op de indiase keuken zolang ik de kans heb.

Over eten gesproken, ik heb laatst zelf Chai gemaakt, de Indiase thee. Na enkele pogingen met een steeds beter resultaat heb ik nu bijna het perfecte kopje thee weten te produceren... maar er mist toch nog iets. De zoektocht naar het perfecte recept is echter tot een einde gekomen met dank aan een van mijn huisgenoten (al weet ik nog steeds niet wie).
Ik had de ingredienten opgeschreven als volgt: "1 kop melk, 1 kop water, 2 eetlepels theemix, 5 eetlepels suiker, gember en... " Toen ik later terugkwam had iemand de puntjes ingevuld met "a lot of love"...

Mooi bruggetje naar Valentijsdag dit. De dag begon goed, met de drie buurkindjes van boven die mij gezamelijk een roos aan kwamen bieden, hoe schattig...
De rest van de dag geen cadeaus gekregen (op een e-card van pap, mam en ruud na, dankjewel!) maar s avond een diner-bij-kaarslicht op het dak van onze bungalow met alle huisgenootjes, heerlijk romantisch.

Verder ben ik naar de bioscoop geweest, een hindi-film, en dan zonder ondertiteling, en dan ook nog begrijpen waar het verhaal over gaat. Was ik even trots op mezelf. Nouja, t was niet zo heel moeilijk, de helft van de woorden die gebruikt worden zijn toch engels. En het verhaal zelf ook trouwens, een beetje de standaard Amerikaanse vrouwenfilm, maar dan met liedjes tussendoor.
Ik vond m erg leuk, maar wat mij verbaasde was dat het publiek zeer gemengd was: oud, jong, man, vrouw, boeit niet. Zie in Nederland nog geen jongen vrijwillig naar een film als deze gaan, maar hier dus wel. Nog een weetje: hier wordt, voor het begin van iedere film, eerst het Indiase volkslied afgespeeld. Ineens ging iedereen staan, wist even niet wat er ging gebeuren, maar dat is dus ook heel normaal.

Tot slot heb ik nog een Indiase verjaardag meegemaakt. Mijn klasgenootje was jarig en we hebben hem om 12 uur "verrast" (hij had het al lang door natuurlijk) bij zijn huis om taart in zn gezicht te smeren. Uiteindelijk had iedereen wel ergens slagroom hangen, maar de jarige job had toch het meeste in zijn gezicht, geslaagd dus.
Vrees echter wel voor mijn eigen verjaardag, want ze doen hier ook aan "birthday bombing": vier mensen pakken ieder een ledemaat van de jarige en de overigen schoppen tegen diens kont...

Dat was ie weer. Dit keer niet zo veel foto's maar wel een filmpje (als het lukt om m te uploaden). Klik op "video's" aan de zijkant van dit scherm. Dit is wat ik iedere dag zie als ik naar school loop (dit keer vanuit de riksja, was een beetje lui deze dag). De kameel was niet thuis helaas en de koeien stonden aan de andere kant van de weg, dus die zijn ook niet vastgelegd, maar het geeft een goed beeld van de sloppenwijk die ik passeer.
Voor de oplettende kijker had het filmpje eigenlijk gecensureerd moeten worden, maar naakte kinderen lopen hier nu eenmaal op straat sorry daarvoor...

  • 18 Februari 2012 - 12:03

    Loes:

    Ben benieuwd! We hebben gisteren met de meiden bij Lavita een leuk spel en misten jou wel, hoor!

  • 18 Februari 2012 - 12:06

    Susanne De Zwart:

    Zo loes, jij bent snel! Heb een kwartiertje geduld en hij is niet meer "under construction" Trage internetverbinding werkt niet zo mee, vandaar ;)

  • 18 Februari 2012 - 14:36

    Esther:

    Grappig dat filmpje voor de indrukken die daar op je afkomen:P Je moet wel nog een beetje aan je vaste hand suus! Ik werd een klein beetje zeeziek ervan, nu ik net gewend ben aan m'n scheve huis! Ik had je de uitnodiging gestuurd vanwege dat je dan mn nieuwe adres hebt, want ik weet natuurlijk wel dat je nog in India bent! kus

  • 18 Februari 2012 - 21:40

    Lavita:

    Zoals Loes al zei, hebben we je gisteravond gemist! Maar zo te horen haal je de schade daar in en feest je ook genoeg!

  • 18 Februari 2012 - 21:50

    Loes:

    Leuk om te horen hoe t daar gaat met je vakken! En die aap is echt wel te schattig! Wij vieren hier nog maar gezellig n paar dagen carnaval, dn feest jij daar ook nog maar wat!

    Gr loes

  • 26 Februari 2012 - 10:43

    Tante Miek:

    Hallo Susy
    Wel een beetje laat maar toch een reactie.Die aap lijkt wel een verschijning ik had alles bij elkaar gegild als ik die had zien zitten. Je bent een bikkel hoor met al die enge beesten ik zou er een trauma aan overhouden.En dan dat filmpje als je in je riksja zit, voor zo'n rustig mens als jij moet dat toch ook wennen zijn .Straks waardeer je ons boerengat weer!!! alleen al voor de rust.Zoals ik lees ben je ook bezig met je project wat toch wel zeer interessant verloopt.Je bent ook een echte tea-maker aan het worden met een stille aanbidder.Doe dat recept maar gauw weg anders moet ik je nog op komen zoeken als je daar blijft wonen.Dat overleef ik niet er komen dan zoveel schrikreacties op me af dat kan mijn hart niet aan.Hier is de carnaval weer voorbij en oom Piet heeft de griep, hoort allemaal bij het epidimie zegt de dokter.Gelukkig komt het voorjaar er weer aan en daar fleurt iedereen weer van op.Lieve suus een dikke kus van ons allemaal xxxx

  • 26 Februari 2012 - 11:53

    Paoteke:

    Hoi Suus! We zijn weer terug van weg geweest.Om de carnaval te ontwijken waren we 11 dagen in Zeeland. We hebben lange strandwandelingen gemaakt en ook culturele bezoekjes gebracht aan o.a. Gent en Zeebrugge.
    Ik heb gelezen dat jij het nog steeds naar je zin hebt in India. Het gaat goed met je studie,je hebt aardige bovenburen, klasgenootjes en mede bewoners en dan heb ik het hier over de mensen en niet over de beesten die je komen bezoeken. Ik kreeg de riebels al toen ik het las van die muis. Ja en dan die aap. Kijk maar uit dat hij niet ineens op je schouder zit want dan lift hij direkt nog mee als je in de riksja zit. De videobeelden gingen echt wel door een sloppenwijk. Loop jij hier normaal iedere dag door als je naar school moet? Nou ik zou het rijtuigje pakken. Haha!!
    Wat je stille aanbidder betreft is hij inmiddels bekend? Weet je nog heeeel
    lang geleden toen kreeg je al een kaart van.... juist ja Kevin. Was het toen nog kleuterschool of zoiets???
    Zeg alle gekheid op een stokje inmiddels weten we weer hoe het bij jou reilt en zeilt en dat je het nog altijd naar je zin hebt. Succes met je project, klim maar niet op de ladder want als ie gaat schuiven houd je er of gebroken of gekneusde ribben aan over. (Ik spreek uit ervaring) Lieve Suzie de groeten en dikke xxxx van ons.

  • 07 Maart 2012 - 20:38

    Paoteke:


    Goede morgen Susanne!!! Lekker geslapen. Ik zag net dat het weer enkele dagen geleden is dat je wat uit ons koude landje hebt gehoord. Vandaar dat ik er ben. De lente probeert z'n intrede te doen maar krijgt toch wel tegengas. De temperatuur is nu weer gedaald tot 4 gr. De voorspellingen zijn niet veel beter. Vanaf zondag mooier. Wachten we daar maar op niet waar? Loopt alles nog gesmeerd met je studie? Ik kijk weer uit naar je volgende verslag. Lieve groetjes en tot hoors. Houdoe

  • 08 April 2012 - 14:26

    Hallo Sussanne:

    Hoe gaat het met je in het verre India?
    Hier is het weer iets slechter,10 graden,wat een heerlijke temperatuur daar! In Budel Schoot is alles goed.
    Wij zitten nu aan de paaseitjes: geniet ze, tot de volgende mail.

    Hartelijke groet,
    Nel, de oppas.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Ik ga weer terug! Ditmaal niet als student, maar als "project manager", ahum. Voor (om te beginnen) verruil ik Delft weer 6 maanden voor Ahmedabad om daar te gaan werken in een architecten/databureau. Aangezien het me de vorige keer goed bevallen was mijn belevingen op deze manier met jullie te delen, ga ik in Part II een nieuwe poging wagen!

Actief sinds 30 Nov. 2011
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 24218

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2014 - 14 Maart 2015

Incredible India Part II

20 December 2011 - 20 Juni 2012

Incredible India

Landen bezocht: