Indian games - Reisverslag uit Ahmedabad, India van Susanne de Zwart - WaarBenJij.nu Indian games - Reisverslag uit Ahmedabad, India van Susanne de Zwart - WaarBenJij.nu

Indian games

Door: suusisinindia

Blijf op de hoogte en volg Susanne

06 April 2012 | India, Ahmedabad

Zo het werd weer eens tijd voor een verhaaltje. Ben het een beetje aan het uitstellen geweest moet ik toegeven, maar nu komt er dan ook een verhaal met inhoud..

Inmiddels zijn we een hittegolf, twee verjaardagspartijen, drie excursies en vier of meer andere gebeurtenissen verder.

Eerst maar de hittegolf, waarvan zelf de Ahmedavadi's zeggen "o jee, als het nu al zo heet is, wat moet het van de zomer dan worden..." Lekker bemoedigend, maar ik moet toegeven dat ik 25 graden al "koud" vind snachts.
Deze week voor het eerst op het dak gekampeerd in plaats van in de slaapkamer aangezien onze bungalow werkt als een broeikas en het maar niet af lijkt te koelen binnen.
Twee klamboes werden aan de waslijn gespannen en met deze tentvormen leek het zowaar een camping onder de sterrenhemel. Nadeel was dat het volle maan was en behoorlijk licht, wat mijn huisgenoot tot het volgende verzoek bracht: "Can somebody please turn off the moon?"
Tja beetje lastig, maar we hebben heerlijk geslapen hoor, ondanks het maanlicht.

Dan de verklaring van de titel, waar je waarschijnlijk wel nieuwsgierig naar bent. Deze schoot me te binnen toen ik een verjaardagscadeautje ging kopen voor mijn klasgenootje in de nieuwste shopping mall van de stad.
Over marketing hebben ze wel nagedacht hoor, die Indiers. Als je op de bovenste verdieping moet zijn ga je eerst de eerste roltrap op, vervolgens naar de andere kant van het gebouw, de tweede roltrap op, weer terug naar de eerste kant van het gebouw, enz.
Oftewel, je hebt alle winkels gezien die je niet wilde zien voordat je je bestemming hebt bereikt. En hetzelfde natuurlijk als je weer naar beneden wil. Heerlijk frustrerend want alles is zo mooi ruim opgezet dat je constant de uitgang kan ZIEN, maar er niet kan KOMEN. Om het samen te vatten, stel je maar voor dat je in een levensgrote versie van het Oud-Hollandsche spel slang en ladder zit.

Denkend aan klassieke spelletjes kwam ik op dat moment tot de conclusie dat de weg oversteken hier in India ook te vergelijken is met een spelletje. Herinneren jullie je "Frogger" nog, de kikker die per rijbaan een vijfbaansweg over probeert te steken. Precies...

Verder heb ik zelf een derde spelletje geïntroduceerd hier, namelijk Sinterklaas surprise, hier bekend als "Secret Santa". Nadat ik mijn klasgenootjes had uitgelegd hoe Sinterklaas werkt moesten we dat ook in de praktijk brengen natuurlijk. Veel creatieve en lieve gedichten waren het gevolg (en een heel mooi traditioneel Indiaas handtasje als cadeautje). Wat kun je toch een lol hebben voor 1,50 euro ;)

Geen pepernoten helaas, maar eten kom je hier niet tekort. Voor ons project waren we op bezoek in de oude stad, waar een oude man alleen woont in een enorm huis (zie foto's). Blij als hij was met ons bezoek werden we uitgenodigd om ittli te komen eten, een soort gestoomde rijstpannenkoekjes met saus.
Lekkerlekker, maar niet als je helemaal volgepropt wordt. Dit was een van de eerste keren in mijn leven dat ik ECHT niks meer kon eten.

Twee verjaardagen resulteerden overigens ook in erg lekker eten. Eerst de verjaardag van mijn klasgenootje (waarvoor ik naar de slang en ladder mall ging).
Ik had de eer om vervoerd te worden door de jarige job op de scooter op weg naar het restaurant. Helaas ging het bumperkleven dit keer niet zo soepel als normaal en met een gelijktijdige "Ooeehh!" van ons twee knalden we op de auto voor ons. Niks aan de hand, alleen een beetje materiele schade gelukkig. De kap die om het voorwiel zit werd naar beneden gebogen waardoor het voorwiel niet meer soepel kon draaien. Met zn tweeen kregen we het niet omhoog, maar de "big momma"-fruitverkoopster die langs de weg stond te venten tilde alles met een hand weer op zn plaats. En we konden weer verder.
Het etentje dat volgde was overigens ook erg geslaagd.

Andere verjaardag was die van mijn huisgenootje die we verraste met een taart om 12 uur die in zijn gezicht belandde. Ja, we passen ons aan aan de cultuur...
Het feestje voor deze gelegenheid was ook erg geslaagd, aangezien we een kok hadden ingehuurd die momo's voor ons maakte. Een soort loempia's met alle vullingen die je maar kan bedenken (dus ook chocola erin als dessert!).

Voor schoolwerk hebben we intussen een paar lezingen vervangen door excursies. Erg welkom, aangezien 40+ graden celcius je allertheid nou niet bepaald bevorderd. De eerste trip was een tombe een eindje buiten de stad (lees: een uur rijden), maar zeker de moeite waard.
Tweede excursie was dichter bij huis, een moskee in de stad, de mooiste die ik tot nu toe gezien heb moet ik toegeven met prachtige details.

Maar nou komt de echte trip. EINDELIJK zijn we een weekendje weggeweest met de klas! Jeetje wat waren we daar aan toe na een maand lang niet eens een halve zondag vrij van schoolwerk.
We zijn naar Dwarka geweest, het meest westelijke puntje van India. Bekend om een erg grote hindoe-tempel, maar het was ook heerlijk rustig daar na zo'n lange tijd in de drukke stad. De ouders van een van mijn klasgenootjes waren zo gastvrij om hun huis beschikbaar te stellen en we hebben daar drie dagen gelogeerd. Ontzettend lieve mensen en heerlijk Indiaas eten werd voor ons gekookt.
Ander voordeel was de zee. In onze Indiase badkleding (lees: spijkerbroek en shirt) tot twee keer toe de zee in gedoken, enkele pogingen tot zwemlessen gegeven en schelpen verzameld.
In dit weekend ben ik ook helemaal ingewijd in het hindoeïsme. Ik werd helemaal betrokken bij de religieuze handelingen (had werkelijk geen flauw idee wat ik moest doen, maar het ging goed door gewoon de anderen na te doen) en weet nu ook een beetje wat alles betekent, hoe een tempel in elkaar zit, enz. Erg interessant.
Een van de dingen waar ik het meest van heb genoten zijn de tripjes zelf. Zoals ze altijd zeggen, het gaat niet om de bestemming maar om de reis. Inderdaad, zo is dat, zeker als je in een vervoersmiddel zit die voor de helft bestaat uit de laadbak van een jeep en voor de andere helf uit de voorkant van een motor. Erg mooie ervaring.
Onze laatste dag sloten we af met een tour op de scooter waarbij we veel van de omgeving hebben gezien.

Ja en nu dan weer terug aan het werk. Maar er zijn alweer plannen om zondag een dagje ertussenuit te knijpen... hopen dat dat lukt!

Jullie horen het wel ;)

  • 06 April 2012 - 09:33

    Loes:

    Hey Susanne,

    Wat leuk weer eens een verhaal van je te lezen! Zo te lezen ben je heel druk bezig met school. Vergeet niet daar van de omgeving te genieten en veel dingen te doen. Nu ben je immers daar. Nog een weekje of 10 genieten dus!

    Groetjes Loes

    P.S. Mooie foto zeg, met die doeken!

  • 06 April 2012 - 11:10

    Kim:

    Ik was al aan het denken of ik vermist in moest schakelen, maar je bent er weer met een verhaaltje! :) Leuk!
    Nog 2à3 weken en dan krijg jij ook zo'n lekkere taart in je gezicht. Of heb je dat heel slim niet verteld? ;)
    Ik ben het met Loes eens, wat een mooie foto! Net als die op facebook. Echt mooi!
    Tot horens! xx

  • 06 April 2012 - 14:20

    Sylvia:

    Heey Susanne,

    Het was inderdaad lang geleden dat ik een mail kreeg dat er weer een nieuw verhaal te lezen was.. Erg leuk om het weer te lezen!!
    Volgens mij geniet je enorm de tripjes die je maakt... Leuke foto's!

    Groetjes Sylvia

  • 06 April 2012 - 14:44

    Lavita:

    Goed te horen dat je de Nederlandse cultuur niet vergeet en wat met Oud-Hollandse spelletjes blijft oefenen! Oja en sinterklaas vieren terwijl wij hier al paaseieren aan het zoeken zijn, is natuurlijk ook een kunst! Dit keer ben ik overigens niet jaloers op het weer, wat een hitte zeg! Inderdaad ontzettend mooie foto's met die doeken! Geniet er nog van en -mocht de volgende poging wel lukken- tot op skype! x

  • 06 April 2012 - 17:20

    Esther:

    Hee suus, wat lekker zeg, eindelijk een beetje vrije tijd met je kameraden! Wat betreft de hitte je mag wel een beetje regen lenen uit nepal. het heeft hier een aantal nachten flink geonweerd al! Die momo waar je over schrijft heb ik inmiddels ook al geprobeerd, maar vond ik nog vrij pittig, maar miss ben ik gewoon een watje en nog niet aan het spicy food gewend! Nog niet zo'n doorgewinterde aziaat als jij! Maar goed ik zit hier ook nog met trillende darmen op de bank nu dus dat komt later wel! Over 6 weken zie ik je al! veel plezier op je volgende vrije dag! kus

  • 06 April 2012 - 17:56

    Karin Smorenburg:

    Hee Susanne!

    Ik heb het druk gehad, dus had niet gemerkt dat je al zo lang niets had geschreven ;) Goed om te lezen dat je het daar nog steeds naar je zin hebt, al begin ik langzaam aan wel een beetje jaloers te worden... Jammer dat je zo druk bent met het studeren, al ben je daar natuurlijk wel met die reden. Geniet er nog van!

    Karin

  • 08 April 2012 - 12:17

    Tante Miek:

    Vrolijk paasfeest!!! daar in dat hete India.
    Weer een prachtig verhaal ik heb er van genoten.Je fotos zijn prachtig vooral die met die doeken je ziet er geweldig uit ondanks dat je het zo druk hebt.Wel aan jezelf denken he!!!
    Zometeen gaan we aan het paastafelen beginnen de eieren staan al klaar en de rest van het koud buffet natuurlijk.Hier is alles oke en ik zou zeggen nog heeeel veel lieve groetjes van ons allemaal. Dikke xxx

  • 09 April 2012 - 17:03

    Paoteke:

    Hey Susanne
    Goh wat een verhaal. Jij maakt toch ook van alles mee en tussendoor moet je ook nog studeren. Die duik in Dwarka bracht zeker wel verkoeling en je kleren waren natuurlijk in een kuch en een scheet droog met die temperaturen die jullie daar hebben. Hier is het anders nl. 9 gr. en regen. De meeste reacties op de foto's is de sjaals maar ik vind die waar je als bijrijder in het spiegeltje fotografeert ook kei goed. Hoe zijn jouw Paasdagen verlopen? Ben je zondagmiddag nog weggeweest? Wij zijn de dagen doorgekomen met eieren zoeken en eten.
    Hoe ga jij je verjaardag vieren, naar een restaurant of de drive in cinema of wordt het de taart? Wij wensen je in ieder geval een hele leuke dag.
    Suusie geniet nog van India want het begint te korten. Jij bent zo weer in ons koude kikkerlandje.
    Lieve groetjes en een dikke x van ons. Houdoe

  • 11 April 2012 - 19:29

    Monique, Mark & Kids:

    Ha die Susanne,

    Leuk om weer een paar van je avonturen te lezen! Ze houden je flink bezig daar op school. Gelukkig heb je af en toe nog wat vrije uurtjes om toch nog te genieten van je tijd aldaar. Ga daar vooral mee door. En met het genieten van al de heerlijkheden waar je over schrijft. Af en toe zit ik bijna te watertanden...

  • 21 April 2012 - 06:18

    Annelies:

    Hoi Susanne,

    Lang zal ze leven.... Hiep, hiep, hiep, hoera!!!
    Susanne Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag en een hele leuke dag toegewenst.

    Zo te lezen heb jij het wel naar je zin daarginds. Met veel plezier lezen we jouw reisverslagen. Nog veel succes met je studie en geniet nog van het mooie India.

    Hartelijke groeten,
    Ger, Annelies en Tim.

  • 21 April 2012 - 12:56

    Marlie Janssen:

    Hoi Susanne,

    Van Harte Gefeliciteerd met je 22e verjaardag! Maak er een mooie dag van!
    Wij lezen met z'n allen met veel plezier je verhalen. En wij wensen je nog een hele mooie tijd in India. Geniet ervan!

    Groetjes,
    Lei en Leen, Paul en Rebecca, Sebastian en Marlie

  • 21 April 2012 - 18:43

    Paoteke:

    Hai jarige job!!
    Ook wij willen niet achter blijven om je te feliciteren. dus.......... GEFELICITEERD MET JE 22e VERJAARDAG.
    Het blijkt dat onze E-card niet is aangekomen. Jammer!!! Toch wensen we jou een hele fijne dag. Of heb je die al gehad?
    Groetjes en een dikke x van ons. Houdoe tot in Buul en dat duurt niet meer zo lang.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Ik ga weer terug! Ditmaal niet als student, maar als "project manager", ahum. Voor (om te beginnen) verruil ik Delft weer 6 maanden voor Ahmedabad om daar te gaan werken in een architecten/databureau. Aangezien het me de vorige keer goed bevallen was mijn belevingen op deze manier met jullie te delen, ga ik in Part II een nieuwe poging wagen!

Actief sinds 30 Nov. 2011
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 24223

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2014 - 14 Maart 2015

Incredible India Part II

20 December 2011 - 20 Juni 2012

Incredible India

Landen bezocht: