Holi hai! - Reisverslag uit Ahmedabad, India van Susanne de Zwart - WaarBenJij.nu Holi hai! - Reisverslag uit Ahmedabad, India van Susanne de Zwart - WaarBenJij.nu

Holi hai!

Door: suusisinindia

Blijf op de hoogte en volg Susanne

11 Maart 2012 | India, Ahmedabad

Holi hai! Het is Holi! Eindelijk iets om over te schrijven! Normaal schrijf ik iedere week een paar steekwoorden op, zodat ik weet wat ik allemaal moet onthouden voor mn waarbenjij, maar sinds mn laatste verhaal heb ik er geen enkele opgeschreven, alleen maar schoolwerk gehad, bleh.

Maar Holi dus! Afgelopen donderdag, een van de grootste festivals in India. Het idee is dat iedereen elkaar zo veel mogelijk ondergooit met gekleurd poeder, gekleurd water, modder, maakt niet uit, alles kan en alles mag. Resultaat was dat ik aan het eind van de dag de conclusie kon trekken dat ik nog nooit van mn leven zo vies ben geweest....

De dag begon rond ons eigen bungalowtje, waar de buurkinderen van boven ons al vroeg naar buiten riepen, gewapend met waterbalonnen. Gewapend met onze eigen waterballonnen (en waterpistolen, beetje oneerlijk, maar ach) en van top tot teen ingesmeerd met babyolie en haarolie (helpt om de kleur er later weer af te krijgen) beantwoordden we deze oproep tot oorlog. Mijn huisgenootje ging eerst naar buiten en kwam na vijf minuten alweer zeikenat naar binnen gedropen. Ik fungeerde als versterkingstroep in de tweede slag en wist enkele voltreffers te produceren, maar kon mezelf na vijf minuten ook uitwringen.

Na deze intro gingen we met zn vijfen op weg naar de universiteit, waar iedereen samenkomt om Holi te vieren. We gingen te voet, langs de sloppenwijk af, waar iedereen ons begroette met poeder in alle kleuren van de regenboog.Voordat we op de uni aankwamen, zagen we er dus al uit als wandelende verfwinkels, maar dat was nog maar het begin. Zodra ik het terrein van school opliep werd ik gespot door mijn klasgenootjes. Vijf tegen een is nog oneerlijker dan waterpistool tegen waterballon kan ik je vertellen. Binnen 10 seconden was mijn gezicht (inclusief mijn tanden, kostte me 15 minuten poetsen en spoelen om ze weer wit te krijgen daarna) knalblauw (of paars, ben zo vaak van kleur veranderd die dag, kan het me niet meer herinneren).Vervolgens wist iedere klasgenoot een van mijn ledematen te pakken en werd ik naar het midden van het veld gedragen waar ik eindigde in de modderpoel. Hoe ik er daarna uitzag vertellen de foto's wel. In ieder geval zijn mijn enkels nog steeds roze. Na verscheidene schrobpogingen heb ik het opgegeven.

Holi, the day after, was de dag van onze tussenpresentatie. Wellicht niet zo'n goede timing, want dat ik een rood hoofd krijg als ik moet presenteren wist ik wel, maar dat het die dag roze zou kleuren had ik niet verwacht. Blijkbaar hebben die chemicalien in dat kleurenpoeder toch invloed op mn huid gehad. Maar de grote baas van de afdeling conservation concludeerde met zijn uitspraak "I'm happy" dat de presentatie geslaagd was, gelukkig.

Nou als hij happy is dan mogen we dat wel even vieren toch? Ondanks de berg werk die nog op ons lag te wachten zijn we er de zondag daarna eventjes tussenuit geknepen met de helft van de klas en enkelen van onze "seniors" (de studenten die een jaar op ons voorlopen en in dezelfde studio zitten) naar Nal Sarovar, een "bird sanctuary". Kan even de juiste vertaling niet bedenken, maar letterlijk betekent het "vogelheiligdom".Nadeel van de trip was dat dit gebied heb mooiste is vroeg in de morgen, dus om 5:00u ging de wekker al. En natuurlijk waren mijn Indische reisgenoten een beetje aan de late kant (ik ben er inmiddels aan gewend) dus we vertrokken om 6:00u. Nog veel te vroeg, maar je moet er wat voor over hebben. Het gebied is een enorm groot meer, maar (naar mijn weten) nergens dieper dan 2 meter. Toch wel fijn, beetje gevoel van veiligheid, want de kwaliteit van het bootje was wederom niet om over naar huis te schrijven. Op een soort Venetiaanse manier werden we door het meer gegondeld, niet veel vogels gezien, maar wel lekker relaxed. Voordat we in deze positie terechtgekomen waren, hadden we echter wel al flink moeten onderhandelen over de prijs. Deze startte bij 3500 roepies (53 euro) en eindigde bij 1600 roepies (24 euro, lichtelijk verschilletje) maar omdat we amper vogels hadden gezien besloten mijn mede matrozen dat we toch op zn minst wat geld terug moesten krijgen. Na een gevecht van matroos tegen kapitein (die overigens zei dat hij niet de persoon was die we in eerste instantie betaald hadden, hij was de oudere broer, die wel verdacht veel op zijn broer leek...) wisten we toch 500 roepies terug te krijgen. Geweldig, die Indiase business... ;)

Een laatste vermeldenswaardige gebeurtenis (alweer een paar weken geleden) is een excursie van school naar een bakstenenfabriek. Maar dan nog lekker op de ouderwetse manier in de openlucht met grote stapels bakstenen, een enorme schoorsteen en grote hopen steenkool (hoezo klimaatverandering?). De bakstenen worden "begraven" onder het zand en dan worden de kolen, die ertussen liggen, vanboven aangestoken om ze te bakken. Ik heb dus met mijn teenslippers over brandende bakstenen gelopen wat resulteerde in gedeeltelijk gesmolten zolen, maar mijn voeten hebben geen schade opgelopen.

Mooie foto's zijn hieronder te bekijken. Sorry voor de onlogische volgorde, ben er nog niet achter hoe ik dat kan veranderen.

Zo, nu zijn we weer bijgepraat. Tot de volgende...

  • 11 Maart 2012 - 10:40

    Mirthe:

    aaah dat lijkt me zo vet met dat gekleurde poeier!! ben benieuwd naar de foto's :)

  • 11 Maart 2012 - 10:46

    Ingrid:

    Hoi Susanne,
    Haha super mooi zeg! Ik wou net vragen heb je dan ook een foto van jezelf, omdat je dat verteld in je verhaal. Maar ik zie dat er op dit moment steeds meer foto's bijkomen :D.
    Groetjes Ingrid

  • 11 Maart 2012 - 11:01

    Lavita:

    Ah wat leuk dat je Holi hebt meegemaakt! Ik moet zeggen dat je zo wel een stuk minder opvalt tussen al die indiers! ;)

  • 11 Maart 2012 - 11:36

    Kim:

    Dat lijkt me zo vet!! Ik zie al een mooie outfit voor carnaval volgend jaar! :D
    En die foto 'mooi bootje met lotusbloem' vind ik erg mooi!
    Nog 100 dagen en dan ben je weer terug. Dat duurt nog wel even.. Daarna wil ik heel graag alle foto's zien en de verhalen live horen! :D Geniet er nog van en tot het volgende verhaal!

  • 11 Maart 2012 - 21:45

    Mirjamenwillem :

    Susanne! WAT VET! wij hebben hier twee huisgenootjes uit India; ze hebben zo vaak gezegd: OOOOH: I want to celebrate Holi! Een van hen had toch poeder gekocht wat we 's avonds op ons gezicht kregen gesmeerd ;)... TOF dat je dat hebt mee gemaakt!! xx M

  • 12 Maart 2012 - 20:41

    Joëlle:

    Yeah, eindelijk een reactie van mij! Haha... Normaal lees ik je verhalen op mijn telefoon maar op de een of andere manier kan ik hier dan geen reactie plaatsen. Dus voor deze ben ik maar eens achter de pc gekropen ;-)
    Ik volg je iig op de voet, net als de rest.
    Klinkt echt super allemaal, krijg zin om volgend jaar op vakantie te gaan naar India!
    En ben ook erg benieuwd naar alle foto's enzo. Dus als je terug bent (ja dat duurt eigenlijk nog best lang) moeten we snel met z'n allen bij elkaar gaan zitten!
    Tot het volgende verhaal
    xxx

  • 15 Maart 2012 - 18:37

    Tante Miek,:

    Hello pink lady,

    Fantastisch hoe je eruit ziet,je kunt als staalkaart bij Rigo Huyers beginnen als kleuradviseuse.Lijkt me wel heel leuk om mee te maken. De eerste lading niet maar dan maakt het niks meer uit. Je eelt is ook van je voeten heb ik begrepen nou ja een pedicure is ook duur.En een luxe cruise heb je ook gedaan met die boot gelukkig niet afgelopen zoals de titanic.Jij bent voor de duvel niet meer bang als je terug komt.Wij hebben de eerste heerlijke voorjaarsdag erop zitten 18gr. en in het zonnetje koffie gedronken.Fantastico dat geeft de burger weer moed!!Kreeg meteen vakantie gevoel vandaar lekkere gyros gemaakt en ik waande me op Kreta.

  • 18 Maart 2012 - 11:46

    Daniëlle:

    Hee Susanne,
    Wat gaaf dat Holi gebeuren! haha super leuke foto's!

  • 25 Maart 2012 - 11:48

    Esther:

    Dat Holi was dus echt supergaaf als ik het zo lees suus, jammer dat ik dat heb moeten missen! Ik ben al bezig met inpakken, dus het duurt niet meer lang voor ik je weer zie! Tot snel kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Ik ga weer terug! Ditmaal niet als student, maar als "project manager", ahum. Voor (om te beginnen) verruil ik Delft weer 6 maanden voor Ahmedabad om daar te gaan werken in een architecten/databureau. Aangezien het me de vorige keer goed bevallen was mijn belevingen op deze manier met jullie te delen, ga ik in Part II een nieuwe poging wagen!

Actief sinds 30 Nov. 2011
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 24194

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2014 - 14 Maart 2015

Incredible India Part II

20 December 2011 - 20 Juni 2012

Incredible India

Landen bezocht: